Czy kawa jest zdrowa czy nie ? Czy może być szkodliwa

Klinika Mayo zaleca, by dorośli spożywali nie więcej niż cztery filiżanki kawy dziennie, czyli około 400 miligramów kofeiny. Nastolatki i kobiety w ciąży powinny ograniczyć spożycie kofeiny do mniej niż dwóch filiżanek dziennie. Jeśli jednak zastanawiasz się nad korzyściami zdrowotnymi płynącymi z picia kawy, czytaj dalej. Kofeina może poprawić Twój nastrój i czas reakcji, poprawić Twoją pamięć, a nawet obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Czy kofeina / kawa poprawia pamięć ?


Jedno z badań opublikowanych w Neuroscience wskazuje, że kofeina może poprawić twoją pamięć i zdrowie. Uczestnicy byli testowani pod kątem zdolności do rozróżniania podobnych obrazów. Kiedy podano im 200 miligramów kofeiny, uczestnicy byli w stanie lepiej przywołać obrazy. To odkrycie nie jest jednak jeszcze powszechnie akceptowane. Badanie nie ujawnia, dlaczego kofeina poprawia pamięć, ani nie wskazuje, co dokładnie dzieje się w mózgu. Niemniej jednak picie kawy przez godzinę dziennie może poprawić twoją pamięć i zdrowie.

Czy kawa może poprawić nastrój ?


Ostatnie badanie wykazało, że picie kawy poprawia nastrój i jest pomocne dla osób cierpiących na depresję. Ogólnoeuropejskie badanie przeprowadzone wśród ponad 5 000 dorosłych osób zostało sfinansowane przez Institute for Scientific Information on Coffee. Okazało się, że prawie jedna trzecia osób doświadczyła depresji, gdy dni stawały się coraz krótsze. Dwadzieścia cztery procent nie było w stanie się skoncentrować, a dwadzieścia pięć procent miało zmniejszoną motywację do ćwiczeń. Dieta z dodatkiem kawy jest naturalnym lekarstwem na depresję i może poprawić także twój nastrój.

Czy kawa może poprawić/ podnieść czas reakcji ?

Kofeina jest dobrze znanym środkiem pobudzającym, który ma wiele korzystnego wpływu na ludzkie zdolności poznawcze. Zwiększa czujność, czas reakcji, pamięć i procesy rozumowania. Ostatnie badania przeprowadzone przez Smitha (2012) wykazały, że kofeina poprawia czas reakcji u osób, które piją więcej niż dwie filiżanki dziennie. Znacząco skróciła ona czas reakcji badanych, którzy zostali poproszeni o wykonanie zadania polegającego na wyszukiwaniu kategorii. Należy zauważyć, że wpływ kofeiny na procesy poznawcze nie jest do końca jasny, ale wydaje się być pozytywny.

Czy kawa może zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2


Picie kawy i herbaty może znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Naukowcy przeanalizowali dane z 28 badań prospektywnych z udziałem ponad 1 miliona uczestników. Odkryli, że dodatkowa filiżanka kawy bezkofeinowej lub herbaty bezkofeinowej wiązała się z 9% niższym ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu 2 niż w przypadku osoby, która nie piła kawy ani herbaty. Uczestnicy, którzy regularnie pili herbatę, mieli o 8% niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 niż ci, którzy nie pili kawy.

Czy kawa powoduje zwiększenie ciśnienie krwi ?

W jednym z ostatnich badań naukowcy sprawdzali, czy kawa podnosi ciśnienie krwi u zdrowych osób. Uczestnicy badania regularnie pili co najmniej trzy filiżanki kawy dziennie. Uczestnicy mieli znacząco wyższe skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi w dniu badania niż ci, którzy nie pili kofeiny. Badacze sprawdzili również, czy reakcja presyjna na kofeinę była trwała. W obu badaniach wpływ kofeiny na ciśnienie krwi był większy niż w przypadku placebo, nawet po wielokrotnym podaniu.

Czy kawa podnosi poziom cholesterolu ?


Jeśli zastanawiasz się, czy kawa podnosi poziom cholesterolu, nie jesteś sam. Jest to powszechnie panujące błędne przekonanie wśród osób niepijących kawy. Mimo że niektóre związki zawarte w kawie mogą podnosić poziom cholesterolu, jest mało prawdopodobne, by miało to zbyt duży wpływ. Najważniejszy składnik kawy, kafestol, nie występuje w dużych ilościach, więc picie przefiltrowanej kawy może zmniejszyć ryzyko podwyższonego cholesterolu. Aby zmniejszyć ryzyko podwyższonego poziomu cholesterolu, rozważ picie kawy filtrowanej zamiast niefiltrowanej lub parzonej.

Czy kawa podwyższa ciśnienie krwi ?


Istnieją sprzeczne badania na temat tego, czy kawa podnosi ciśnienie krwi, ale w krótkim okresie wydaje się, że tak właśnie jest. Inne badania sugerują, że kawa nie ma wpływu na ciśnienie krwi i nie zwiększa ryzyka chorób serca. A więc czy picie kawy jest dla ciebie szkodliwe? Odpowiedź brzmi: „to zależy”.

Jakie są inne korzyści z picia kawy ?

Kawa ma wiele korzyści dla Twojego zdrowia. Na początek może obniżyć ryzyko zachorowania na raka. W Journal of the National Cancer Institute opublikowano badania, w których wzięło udział 447 000 osób w ciągu dekady. Okazało się, że osoby, które piły cztery lub więcej filiżanek kawy z kofeiną dziennie, były o 20% mniej narażone na rozwój czerniaka niż osoby, które nie piły kawy w ogóle. Według badań kawa ma inne korzystne działanie na zdrowie, niż tylko obniżenie ryzyka zachorowania na czerniaka.

Dodaj komentarz

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare